Luk

Avanceret søgning 

Aktuel søgning

Område
Sæson
Produktlinje

Annuller

En inspirerende søgen for at finde overraskende nyheder!

Passion og inspiration

Et af de mål, som Verver Exports direktør, Tijmen Verver, sætter sig hvert år, er at finde overraskende nyheder inden for blomsterløgssorter, anvendelsesmuligheder og beplantningskoncepter. Året er ikke nogen succes, hvis ikke han ikke finder noget eller skaber noget nyt under søgningen.

  

Passion

Hans søgen efter nyheder er motiveret af lidenskab. Men Tijmen har ikke altid haft denne lidenskab for blomsterløg. ”Lidenskaben for vores blomsterløg "fangede mig” i løbet af min karriere. Det var min familie, der til sidst fik mig til at vende mig mod blomsterløgene. Inspirationen og lidenskaben er kommet fra mine kunder og deres kreativitet", siger Tijmen Verver.” Naturen har altid mange overraskelser i vente for os. Det forbløffer mig altid, og jeg lader det inspirere mig."

Hos Verver Export er Tijmen krumtappen i opdagelsen af nye produkter eller sorter til kataloget. "En nyhed for mig er noget, som adskiller sig på form eller farve, og hvorvidt jeg få den eksklusivt ind i sortimentet i et eller flere år," forklarer Tijmen.” Men som eksportvirksomhed er vi også nogle gange nødt til at kigge efter erstatninger til det gamle sortiment eller det, som ikke længere dyrkes. Erstatningen præsenteres derefter som en nyhed, men i praksis er den altså ikke altid ny i handelen. Producenterne beslutter sig undertiden for at ophøre med en sort, fordi den degenererer eller ikke længere vokser godt nok. Sorter, der måske stadigvæk er meget smukke, må dog stadig vige pladsen, fordi de ikke længere er rentable."

Søgning

Der er mange planteavlere inden for blomsterløgssektoren - nogle på amatørniveau - andre er professionelle planteavlere, der arbejder sammen for at finde nye varianter og sorter.”Jeg husker de mest usædvanlige ting fra min søgen sammen med planteavlere. Nogle gange er min mening ekstremt forskellig fra planteavlerens mht. fremtidsudsigterne for en ny krydsning,” griner Verver. "Dermed ser vi, at udvælgelse i mange tilfælde hovedsageligt er rettet mod blomstersektoren og ikke på anvendelsen i parker og haver. Da ser jeg mulighederne, men krydsningen ligger ofte allerede i skraldespanden hos planteavleren af andre grunde!"

"I nogle tilfælde er naturen planteavleren! Det er faktisk det, jeg bedst kan lide,” siger Tijmen. ”Sådan har vi udviklet Alfa-Zulu-serien i to år nu. Den består udelukkende af enkeltblomstrede dahliaer, som er attraktive for insekter, og er spontant affødt af naturen. Til sidst valgte vi 26 sorter; en sort for hvert bogstav i NATO-alfabetet. Disse sorter dyrkes fortsat økologisk til os udelukkende. På den måde har vi noget unikt i vores katalog og tilstrækkeligt med nye bidrag til vores sommerkoncepter, hvor vi kombinerer dahliaer med etårige planter."

"Min personlige smag - og det faktum, at en nyhed giver mange muligheder - bestemmer, om jeg vil inkludere den i Verver Export-sortimentet." Han tilføjer: ”Potentialet hos kunden er i sidste ende afgørende for beslutningen om at fortsætte med en ny sort. Det er mit job at formidle min lidenskab for produktet til vores sælgere i de forskellige lande - og først da, kan en nyhed få succes hos os!"

Tendenser

Verver Export-sortimentet har intet at gøre med trends. Det er f.eks. umuligt for en producent at reagere på farve-trends, fordi de ændrer sig meget hurtigt. Producenten kan ikke fremstille på så kort tid. Derudover er disse trends ikke de samme i alle lande, og fagfolk blandt Verver Exports kundegrundlag er heller ikke så berørte af dette. Tijmen Verver udtaler: ”Vi er dog meget berørt af de sociale tendenser og temaer som biodiversitet og klimaændringer. Vi forsøger at reagere på det ved hjælp af plantekoncepter, men også via valget af sortiment."

Plantekoncept

Innovation i forhold til Verver Export-sortimentet er også meget knyttet til skabelsen af nye anvendelsesmuligheder og sammensætninger. Det kreative team og forsøgshaverne har spillet en vigtig rolle i mange år. Tijmen Ververs personlige interesse i konstant innovation har ført til, at virksomhedens styrke er konceptuel tænkning. Tijmen siger grinende: "Konceptuelt tænkning er i vores DNA!" Han tilføjer dog: "Men når det handler om udvælgelse er vi nogle gange nødt til at "kill your darlings."